آیا خسارت ناشی از سقوط درختان ، از شهرداری قابل مطالبه می باشد ؟

آیا خسارت ناشی از سقوط درختان ، از شهرداری قابل مطالبه می باشد ؟

آیا خسارت ناشی از سقوط درختان ، از شهرداری قابل مطالبه می باشد ؟

هرچند که برخی از قضات در آراء خود ، زمانی علیه شهرداری رای می دهند که زیان دیده اثبات نماید که شهرداری « تقصیر » کرده است ، اما به دلایل ذیل شهرداری ها مکلف به جبران خسارت هستند :

اولا ؛ بر اساس ماده 2 قانون حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درخت ‌مصوب 11/5/1352 آمده است: «شهرداری‌ها در محدوده قانونی و حریم شهر مکلفند ظرف مدت یک سال شناسنامه شامل تعداد و نوع درختان محل‌های مشمول این قانون را ‌تنظیم کنند…» لذا شهرداری وظیفه دارد تا برای درختان شهر شناسنامه‌ای تهیه کند، با توجه به این تکلیف، نه تنها اصل بر آگاهی شهرداری از وضعیت درختان است، بلکه شهرداری مکلف به آگاهی از وضعیت درختان بوده و عدم آگاهی، خود، تقصیر به شمار می‌آید.

ثانیا ؛ بر اساس ماده 5 لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز ، حفظ و نگهداری از اشجار در محدوده شهر ، وظایف شهرداری ها می باشد و در صورتی که بر اثر عدم حفظ و نگهداری موجب ورود خسارت به اشخاص یا اموال گردد، باید خسارت وارده را جبران نماید.

این پست برای شما جذاب بود ؟
0

نظرات کاربران (0)

اپلیکیشن دادپُرس

دادپُرس ؛ مبتکر اولین اپلیکشن خدمات حقوقی و دفتر مجازی وکالت ، کار خود را با اپلیکشن «وکیل ومشاور حقوقی همراه » در سال 1393 آغاز کرد و تاکنون در مجموع 200 هزار مشاوره آفلاین ارائه داده است.

  • دانلود اپلیکیشن دادپرس

دانلود مستقیم نسخه اندروید اپلیکیشن دادپُرس