یکی از پرسشهای مهم در پروندههای ارث، وضعیت نوهها و حق ارث آنان از پدربزرگ یا مادربزرگ است. با وجود اینکه نوهها در طبقه اول وراث قرار دارند، قانون مدنی قواعد خاصی برای ارثبری آنان مقرر کرده است. در این مقاله، شرایط ارث بردن نوه و میزان سهم آنها با استناد به مقررات قانونی به صورت جامع و کاربردی بررسی میشود.
جایگاه نوهها در طبقات و درجات ارث مطابق ماده ۸۶۲ قانون مدنی
مطابق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، وراث نسبی در سه طبقه قرار میگیرند.
پدر، مادر، فرزندان و نوادگان همگی در طبقه اول قرار میگیرند،
اما:
درجه اول طبقه اول: پدر، مادر، فرزندان.
درجه دوم طبقه اول: نوهها (فرزندانِ فرزندان)
قاعده مهم: تقدم درجه نزدیکتر بر اساس ماده ۸۶۳ قانون مدنی، وجود وراث درجه اول، مانع ارث بردن افراد درجه دوم است.
بنابراین:
تا زمانی که حتی یک فرزند از متوفی زنده باشد، نوهها هیچ سهمالارثی نمیبرند.
شرایط ارث بردن نوه
نوهها تنها در صورتی ارث میبرند که:
شرط اول: هیچ فرزندی از متوفی زنده نباشد یعنی پدر یا مادرِ نوه (فرزند متوفی) قبل از متوفی فوت کرده باشد.در غیر این صورت، قانون اجازه انتقال ارث به نوه را نمیدهد.
شرط دوم: نوه جانشین پدر یا مادر خود میشود به موجب قاعده «تساوی سهمالارث با مورّثِ واسطه « میزان سهمالارث نوه، دقیقاً برابر با سهمی است که پدر یا مادر متوفی (که فوت کردهاند) میبردند.»
این قاعده در قانون مدنی به عنوان «ارث بردن به طریق نمایندگی» شناخته میشود.
سهمالارث نوهها چگونه محاسبه میشود؟
حالت اول: یک نوه از یک فرزند فوتشده اگر فقط یک نوه از یک فرزند متوفی وجود داشته باشد:
همان مقدار که پدر یا مادرش ارث میبردند، به او میرسد.
حالت دوم: چند نوه از یک فرزند فوتشده ارث به صورت سهم پدر/مادر تقسیم و سپس بین نوهها بر اساس جنسیت توزیع میشود:
پسر دو برابر دختر
اگر همه دختر یا همه پسر باشند → تقسیم برابر یا به نسبت برابر دختر-دختر انجام میشود.
حالت سوم: نوههای چند فرزند مختلف هر مجموعه از نوهها، جایگزین فرزند فوتشدهی خود میشود و سهم هر گروه جداگانه محاسبه میگردد.
تفاوتی میان پدربزرگ/مادربزرگ پدری و مادری وجود ندارد
قانون مدنی تفاوتی میان منشأ وراثت قائل نشده است.
نوهها چه از طرف پدر و چه از طرف مادر باشند، قواعد ارثبری آنها یکسان است وتنها معیار مهم این است که: پدر یا مادرِ نوه (فرزند متوفی) در زمان فوت مورّث زنده نباشند.
نکات مهم درباره ارث بردن نوهها
نکته ۱: وجود حتی یک فرزند مانع از ارثبری همه نوههاست حتی اگر ده نوه وجود داشته باشد، اما یک فرزند از متوفی در قید حیات باشد → نوهها هیچ سهمی ندارند.
نکته ۲: همسر متوفی همیشه ارث میبرد وجود یا عدم وجود نوه تأثیری در سهم همسر ندارد.
نکته ۳: نوهها در حدود ثلث وصیت میتوانند منتفع شوند اگر متوفی به ضرر نوهها وصیت نکرده باشد، وراث موظف به رعایت سهم آنان هستند.
نکته ۴: نوههای دختری و پسری در حکم برابرند رابطه نسبی مادری یا پدری، تأثیری در حق ارث بردن یا میزان سهم ندارد.
جمعبندی نوهها به عنوان وراث درجه دوم از طبقه اول، تنها در صورتی ارث میبرند که هیچ فرزندی از متوفی زنده نباشد. در این صورت، سهمالارث آنها برابر سهم پدر یا مادرشان محاسبه میشود و قوانین تقسیم ارث (مانند دو برابر بودن سهم پسر نسبت به دختر) در این مرحله نیز اجرا میشود. این قواعد که در مواد ۸۶۲ تا ۸۶۴ و ۹۰۶ قانون مدنی ریشه دارند، نقش مهمی در حل اختلافات ارثی میان خانوادهها دارند.
نویسنده: ناصر نصیری فیروز - وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی



نظرات کاربران (0)